Friday 5 November 2021

En arisk som blev Dalit-mamma, jag har sett dig...

 En arisk som blev Dalit-mamma, jag har sett dig...

Mamma, jag har sett dig när du vaknar vid 02:00. Att göra svart te innan du går till jobbet Mamma, jag såg dig gråta när jag gick till skolan med fastande mage. Mamma, jag såg dig gråta när jag gick i skolan med tom mage. Mamma, jag såg dina glada tårar medan jag åt kvällsmat. Mamma, jag såg dig tigga om mat till min syster och mig. Mamma, jag såg dig gråta medan du inte försåg mig och min syster med ordentliga klänningar att bära. Mamma, jag såg dig gråta medan jag hade på mig min systers trasiga kläder. Mamma, jag såg dig när du bar en trasig saree. Mamma, jag såg dig medan du arbetade 17 timmar i din underordnade kast- Reddy Hindu Lord-fält. Mamma, jag såg dig när du arbetade i den hårda majsommaren utan skor Utan en klunk vatten Utan frukost Utan att stå på fältet Mamma, jag har sett dig bli förödmjukad av dina medarier. att gifta sig med min orörda far. Mamma, jag har sett dig täcka ditt ansikte medan du ber om att fly från att känna igen dig. Mamma, jag har sett dig medan du dör, sociologiskt och psykologiskt, för att bli oberörbar. Mamma, jag har sett dig gömma din "ariska identitet" medan du tigger Mamma, jag såg dig rädda min orörda far från hedersmord i händerna på dina arier. Mamma, jag såg dig när du misslyckades med att göra ceremonier för min syster när hon fyllde 13 år. Mamma, jag såg dig förbanna din hinduism och ariska för att socialt isolera dig, min syster och mig, och vår far från din familj och by. Mamma, jag har känt dig hela mitt liv. Mamma, jag har sett dina tårar falla som vatten när du inte betalade min skolavgift på 5 rupier. Jag älskar dig så mycket mamma. Jag och min syster älskar dig så mycket, mamma. Vi älskar dig så mycket, mamma. Du är inte en vanlig arisk eller hinduisk kvinna, mamma Du är en revolutionär arisk mamma Mamma, du har utmanat dina egna arier. Mor, du har utmanat din egen hyresvärdsföräldrar genom att gifta dig med min orörda far. Du led livslångt som vilken orörd mamma också. Du har utmanat det ariska/hinduiska samhället genom att stanna hos min orörda far i mer än 50 år, mamma. Mamma, du är aldrig blyg för att gifta dig med min mörkhyade pappa trots att du är så mjölkaktig Mamma, du är aldrig blyg för att älska mig och min syster trots att vi är mörkhyade barn Mamma, du har aldrig varit rasist, men du är en underbar kärleksfull mamma. Du har skyddat mig och min syster från kastbaserad och färgbaserad daglig förnedring av dina medhinduer. Du är en fantastisk mamma, mamma. Mamma, jag har sett dig... Din son Dr.Suryaraju Mattimalla

No comments:

Post a Comment